Help Desk
Connecto
ue_top
Help Desk
  • Start
  • O nas
  • Oferta
    • Col 1
      • Produkty
        • Platforma Connecto
        • Comarch ERP Optima
        • Comarch ERP XL
        • Connecto Neon
    • Col 2
      • Rozwiązania
        • Faktura kosztowa
        • KSeF
        • Archiwizacja dokumentów
        • Budżetowanie
        • Księga kancelaryjna
        • Obieg dokumentów
        • Narzędziownia
        • Oferty
    • Col 4
      • Branże
        • Budownictwo
        • Chemiczna
        • HVAC
        • Fotowoltaika
        • Handel i dystrybucja
        • Kultura
        • Produkcja
        • Serwis
        • Wydawnictwa
  • Referencje
  • Blog
  • Podcast
  • Kariera
  • Kontakt
Connecto

System MPS i DRP – główny harmonogram produkcji

inBaza wiedzy, Produkcja

Współcześnie przedsiębiorcy mogą korzystać z wielu różnych narzędzi IT, które ułatwiają zarządzanie zasobami oraz planowanie kolejnych działań. W zakładach produkcyjnych szczególnie przydatne są takie rozwiązania, jak system MPS i DRP. Wyjaśniamy, jak z ich pomocą można tworzyć główny harmonogram produkcji oraz dlaczego warto je wdrożyć w swojej firmie!

Spis treści

  • System MPS i DRP – definicja
    • Główny harmonogram produkcji, czyli co?
    • Struktura i zastosowanie systemów

System MPS i DRP – definicja

System MPS (ang. Master Production Schedule = główny harmonogram produkcji), to program przeznaczony do tworzenia szczegółowego planu produkcji w rozbiciu na określone interwały czasowe. Stanowi zbiór danych planistycznych, umożliwiających obsługę zapotrzebowania materiałowego. Narzędzie często jest modułem systemu ERP (ang. Enterprise Resource Planning = planowanie zasobów przedsiębiorstwa).

System DRP (ang. Distribution Requirements Planning = planowanie wymagań dystrybucyjnych) to program do planowania dystrybucji. Posiada funkcje przeznaczone do obliczania zapotrzebowania, a także planowania transportu w całej sieci dystrybucji, na podstawie prognoz sprzedaży.

Główny harmonogram produkcji, czyli co?

Główny harmonogram produkcji, nazywany jest także operatywnym planem produkcji oraz planem spływu produkcji. Tworzy się go na podstawie prognoz sprzedaży danego produktu, które są aktualizowane na bieżąco w oparciu o spływające zamówienia i analizę zdolności produkcyjnych. Składa się z trzech podplanów logistycznych, które obejmują:

  • plan zapotrzebowania,
  • plan produkcji,
  • plan zapasów.

GHP ma zazwyczaj formę tabeli, w której poszczególne kolumny są przypisane wybranym okresom planistycznym (dni, tygodnie lub miesiące), a wiersze – produktom. W komórkach uwzględnione są oczekiwane ilości spływu wyrobów do magazynu.

W GHP opisane są następujące pozycje:

  • prognoza zapotrzebowania – obliczana automatycznie na podstawie danych dotyczących m.in. zamówień, sprzedaży czy magazynu;
  • współczynnik trendu i wzorzec sezonowości – ustalane na podstawie zapotrzebowania odnotowanego w poprzednich miesiącach/latach;
  • planowanie odbiorów – z uwzględnieniem m.in. metody i wielkości zlecenia;
  • planowane poziomy zapasów – pożądane zapasy na koniec danego okresu planistycznego, ustalane automatycznie, na podstawie danych (np. metodą interpolacji liniowej).

Struktura i zastosowanie systemów

Główny harmonogram produkcji oraz systemy MPS i DRP są wykorzystywane w firmach produkcyjnych, ponieważ pozwalają określić zapotrzebowanie brutto, niezbędne do zaplanowania ilości potrzebnych materiałów. Z ich pomocą można ustalić w którym momencie konieczne jest złożenie zamówienia na surowce, by w terminie zrealizować wszystkie zamówienia i zaspokoić potrzeby klientów. Jednocześnie pozwalają z dużym wyprzedzeniem zaplanować dostawy i/lub transport.

GHP znajduje zastosowanie w ustalaniu zapotrzebowania w odniesieniu dla poszczególnych produktów, a nie ich grup. Dzięki temu można tworzyć dokładniejsze, bardziej prawdopodobne prognozy, ograniczając do minimum ryzyko opóźnień i problemów z dostępnością.

Dawniej takie plany przygotowywano ręcznie, osobno wykonując wszystkie obliczenia. Nowoczesne algorytmy wykonują je automatycznie, przez co harmonogramy powstają zdecydowanie szybciej, a ryzyko popełnienia błędu jest dużo mniejsze. Do tego mogą być na bieżąco korygowane, ponieważ przez cały czas zbierają i analizują informacje wprowadzane do bazy danych.

Systemy pozwalają m.in.:

  • tworzyć plan logistyczny dla każdej jednostki planistycznej (zapotrzebowanie, produkcja, zapasy),
  • ustalać odbiory międzyzakładowe (w przypadku wielozakładowej struktury firmy),
  • tworzyć planowane zlecenia, by w pełni świadomie sterować przepływem towarów,
  • tworzyć zbiorowe listy zapotrzebowania na materiały i surowce, także w przypadku wydłużonych czasów realizacji,
  • tworzyć zborowe listy zapotrzebowania na zdolności produkcyjne, by wykryć, które grupy materiałów ze względu na niedobór (stały lub okresowy) stanowią tzw. wąskie gardła,
  • wyliczyć krytyczne poziomy BOM (ang. Bill Of Materials – zestawienia materiałowe), czyli absolutne minimum dla wybranych pozycji planistycznych.

Wdrożenie systemów MPS i DRP w firmie daje wiele wymiernych korzyści. Takie narzędzia pomagają bardziej świadomie zarządzać przedsiębiorstwem, co pozwala zwiększyć wydajność. Do tego systemy pozwalają m.in.:

  • zredukować poziom przechowywanych zapasów,
  • zmniejszyć ryzyko braków w niezbędnych materiałach,
  • obniżyć koszty magazynowania oraz logistyki,
  • podnieść poziom obsługi klienta oraz jakości wytwarzanych produktów i świadczonych usług.

Jesteś zainteresowany zaimplementowaniem systemu MPS i DRP w swojej firmie? Umów się na spotkanie, na którym zaprezentujemy Ci możliwości naszej autorskiej platformy, która może być dostosowana do potrzeb Twojej działalności. Na bezpłatnej prezentacji przedstawimy naszą ofertę oraz odpowiemy na wszystkie pytania. Zadzwoń na numer 32 263 00 00, wyślij mail na adres [email protected] lub wypełnij formularz w zakładce kontakt.

Najnowsze wpisy

Analizy i raporty z asystentem AI

Analizy i raporty z asystentem AI

CRM i AI wszędzie tam, gdzie ich potrzebujesz

CRM i AI wszędzie tam, gdzie ich potrzebujesz

Wszystkie sprawy w jednym miejscu z Connecto Neon

Wszystkie sprawy w jednym miejscu z Connecto Neon

Kategorie

  • Aplikacje mobilne
  • Baza wiedzy
  • Budownictwo i deweloperzy
  • Business Intelligence
  • Case Study
  • Cennik Oprogramowania
  • Connect To Biznes Cafe
  • E-commerce i B2B
  • Fotowoltaika
  • Kadry i płace
  • Konferencja
  • Księgowość
  • O firmie
  • Obieg dokumentów
  • Platforma Connecto
  • Podcast
  • Praca zdalna
  • Produkcja
  • Relacje z klientami – CRM
  • Sprzedaż i dystrybucja
  • System DMS
  • System ERP
  • Video
  • Webinarium
  • Zarządzanie projektem

Related Posts

Analizy i raporty z asystentem AI

Analizy i raporty z asystentem AI

CRM i AI wszędzie tam, gdzie ich potrzebujesz

CRM i AI wszędzie tam, gdzie ich potrzebujesz

Wszystkie sprawy w jednym miejscu z Connecto Neon

Wszystkie sprawy w jednym miejscu z Connecto Neon

logo_connecto_horizontal_white
[email protected]
32 263 30 65

Biuro w Sosnowcu

32 263 00 00
ul. Mariacka 1 / 5
41-205 Sosnowiec

Biuro w Łodzi

42 715 89 00
ul. Łagiewnicka 54-56
91-463 Łódź

Biuro w Krakowie

577 680 444
ul. Gen. Henryka Kamieńskiego 51
30-644 Kraków
  • Referencje
  • Kariera
  • O nas
  • Kodeks etyczny
  • Polityka plików cookies (EU)

Polityka prywatności | Regulamin

Wszelkie prawa zastrzeżone przez Connecto sp. z o.o. | KRS 0000237462 | NIP 6443243561 | Kapitał zakładowy 55.000,00 PLN
Zarządzaj swoją prywatnością
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Always active
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}