Agile czy Waterfall. Jak dobrać metodykę do projektu? [podcast]
Agile czy Waterfall? Słuchaj podcastu o wdrożeniu zwinnym i kaskadowym. O różnicach, istotnym kontakcie z klientem, budżecie, zakresie i harmonogramie prac i funkcjonalności – o tym wszystkim usłyszysz w rozmowie naszych specjalistów. Kliknij i dowiedz się, kiedy klient zaczyna pracę na systemie, a ile trwa praca nad przygotowaniem systemu pod jego wymagania? I co zrobić, jeżeli wizje i wymagania nie są zbyt precyzyjne.
YouTube
Spotify
Apple Podcasts
Agile – co to jest?
Agile (ang. zwinny) to metodyka projektowa opisana w 2001 roku, w opracowaniu „Agile Manifesto”, które stanowiło deklarację wspólnych zasad dla nowych metod tworzenia oprogramowania. „Zwinny” system pracy znajduje zastosowanie nie tylko w branży IT, ale też przy prowadzeniu innych projektów.
W Manifeście Agile opisane zostały kolejne etapy procesu projektowego:
- plan (planowanie) – analiza oczekiwań Klienta, opracowanie koncepcji i założeń produktu, ustalanie budżetu projektu itp.;
- design (projektowanie) – określanie kluczowych komponentów projektu i ustalanie sposobu ich realizacji;
- develop (programowanie, ale też: rozwój) – właściwy etap prac nad wybranym zadaniem;
- test (testowanie) – sprawdzanie zgodności produktu z ustalonymi wymaganiami oraz oczekiwaniami Klienta. W razie ewentualnych błędów wraca się do poprzedniego etapu;
- release (implementacja) – gotowy produkt zostaje przekazany Klientowi;
- feedback (informacja zwrotna) – ocena pracy zostaje przekazana od Klienta do zespołu wykonującego projekt.
W ramach metodyki Agile kolejne działania są planowane etapowo, na podstawie bieżących wydarzeń, w kilkutygodniowych iteracjach (sprintach). Jeden sprint skutkuje realizacją kolejnego elementu projektu. Przy tym każdy wynik prac jest od razu testowany, tak by na pewno był zgodny z potrzebami oraz wymaganiami Klienta.
Członkowie zespołu wykorzystującego metodykę Agile pracują w stale ewoluującym środowisku, dlatego muszą elastycznie dostosowywać się do założeń projektowych i związanych z nimi wyzwań. Ponieważ przez cały czas zachowuje się kontakt z Klientem, w codziennej pracy konieczne są takie narzędzia, jak np. system CRM.
Czym jest Waterfall?
Waterfall (ang. wodospad) to pojęcie, które ponownie jest związane z IT. Stanowi popularny sposób tworzenia oprogramowania, opisany przez Winstona W. Royce’a w 1970 roku, w artykule „Managing the Development of Large Software Systems”. Polega na wykonywaniu podstawowych czynności jako kolejnych, odrębnych faz projektowych. Metodyka nazywana jest przez to kaskadową. Wyróżnia następujące etapy pracy:
- planowanie systemu – gromadzenie informacji od Klienta, specyfikacja wymagań;
- analiza systemu – ocena wymagań, a także analiza studium wykonalności;
- projekt systemu – ustalenie najważniejszych funkcji i cech produktu/usługi;
- implementacja – właściwy etap pracy, czyli wykonywanie zadania;
- testowanie – sprawdzanie poszczególnych elementów. Jeśli wykryje się jakieś nieprawidłowości, są usuwane;
- wdrożenie – przekazanie produktu, które następuje w momencie, gdy spełnia wszystkie wymagania określone na początku;
- konserwacja – pielęgnacja powstałego produktu, wprowadzanie dodatkowych zmian itp.
Metodyka Waterfall opiera się na sumiennym wypełnianiu raz ustalonego planu, dlatego obejmuje m.in. rygorystyczne przestrzeganie terminów oraz prowadzenie szczegółowej dokumentacji działań, przy której przydaje się np. elektroniczny obieg dokumentów. Uwzględnia także z góry określony budżet, którego nie można przekraczać. Zespół pracujący w ten sposób musi trzymać się sztywnych ram i nie ma zbyt dużego pola do improwizacji.
Kiedy Agile, a kiedy Waterfall?
Metodyka Agile zakłada szybki, elastyczny, dynamiczny proces rozwojowy. Pozwala błyskawicznie znajdować i usuwać ewentualne błędy – podejście iteracyjne sprawia, że zmiany da się wprowadzać na każdym etapie. Ponieważ osobne zadania mogą być przydzielane mniejszych zespołom, prace nie opóźniają się nawet w razie poprawek.
Zwinny model pracy jest idealny w przypadku wydajnych zespołów projektowych, stale współpracujących z Klientami. Najczęściej metodykę tę stosują organizacje, którym zależy na stałym rozwoju i doskonaleniu oferowanych usług, ponieważ cenią sobie informacje zwrotne. Są to zazwyczaj większe przedsiębiorstwa, które mogą pozwolić sobie na bardziej elastyczne podejście.
Metodyka Waterfall z kolei obejmuje zdecydowanie bardziej formalny, sekwencyjny cykl rozwojowy, w którym dużą rolę odgrywa m.in. archiwizacja dokumentów. Dzięki temu proces wykonawczy jest o wiele mniej skomplikowany, a także od początku uzyskuje konkretne finansowanie. Ustalony z góry plan działania zapewnia większą stabilność, dlatego dobrze sprawdza się w przypadku zespołów, które mają niewielkie doświadczenie.
Kaskadowy model pracy dobrze sprawdza się w sytuacji, gdy posiada się stały budżet, a także konieczny jest bardziej przewidywalny harmonogram. W ten sposób można z powodzeniem rozwijać proste, długoterminowe projekty o niskich wymaganiach. Zazwyczaj metodyka Waterfall jest stosowana w firmach, które nie mogą pozwolić sobie na nagłe zmiany i związane z nimi ryzyko. Opcja ta jest też najrozsądniejszym wyjściem, gdy klienci mają ograniczone zasoby, a także nie mogą brać udziału w stałych konsultacjach.
Niezależnie od tego, którą z opisanych metodyk chcesz wdrożyć w swojej firmie, z pewnością przyda Ci się nowoczesny program do zarządzania. Platforma Connecto doskonale sprawdza się zarówno w przypadku stosowania wytycznych charakterystycznych dla Agile, jak i Waterfall. Moduł Projekty pozwala tworzyć przejrzysty harmonogram, kontrolować postępy prac, nadzorować budżet, a także zarządzać całą dokumentacją. Chcesz przekonać się, jak sprawdza się w praktyce? Zadzwoń na numer 32 263 00 00 lub wypełnij formularz w zakładce kontakt!