Help Desk
Connecto
ue_top
Help Desk
  • Start
  • O nas
  • Oferta
    • Col 1
      • Produkty
        • Platforma Connecto
        • Comarch ERP Optima
        • Comarch ERP XL
        • Connecto Neon
    • Col 2
      • Rozwiązania
        • Faktura kosztowa
        • KSeF
        • Archiwizacja dokumentów
        • Budżetowanie
        • Księga kancelaryjna
        • Obieg dokumentów
        • Narzędziownia
        • Oferty
    • Col 4
      • Branże
        • Budownictwo
        • Chemiczna
        • HVAC
        • Fotowoltaika
        • Handel i dystrybucja
        • Kultura
        • Produkcja
        • Serwis
        • Wydawnictwa
  • Referencje
  • Blog
  • Podcast
  • Kariera
  • Kontakt
Connecto

Agile czy Waterfall. Jak dobrać metodykę do projektu? [podcast]

inPlatforma Connecto, System DMS

Agile czy Waterfall? Słuchaj podcastu o wdrożeniu zwinnym i kaskadowym. O różnicach, istotnym kontakcie z klientem, budżecie, zakresie i harmonogramie prac i funkcjonalności – o tym wszystkim usłyszysz w rozmowie naszych specjalistów. Kliknij i dowiedz się, kiedy klient zaczyna pracę na systemie, a ile trwa praca nad przygotowaniem systemu pod jego wymagania? I co zrobić, jeżeli wizje i wymagania nie są zbyt precyzyjne.

YouTube

Spotify

Apple Podcasts

Agile – co to jest?

Agile (ang. zwinny) to metodyka projektowa opisana w 2001 roku, w opracowaniu „Agile Manifesto”, które stanowiło deklarację wspólnych zasad dla nowych metod tworzenia oprogramowania. „Zwinny” system pracy znajduje zastosowanie nie tylko w branży IT, ale też przy prowadzeniu innych projektów.

W Manifeście Agile opisane zostały kolejne etapy procesu projektowego:

  • plan (planowanie) – analiza oczekiwań Klienta, opracowanie koncepcji i założeń produktu, ustalanie budżetu projektu itp.;
  • design (projektowanie) – określanie kluczowych komponentów projektu i ustalanie sposobu ich realizacji;
  • develop (programowanie, ale też: rozwój) – właściwy etap prac nad wybranym zadaniem;
  • test (testowanie) – sprawdzanie zgodności produktu z ustalonymi wymaganiami oraz oczekiwaniami Klienta. W razie ewentualnych błędów wraca się do poprzedniego etapu;
  • release (implementacja) – gotowy produkt zostaje przekazany Klientowi;
  • feedback (informacja zwrotna) – ocena pracy zostaje przekazana od Klienta do zespołu wykonującego projekt.

W ramach metodyki Agile kolejne działania są planowane etapowo, na podstawie bieżących wydarzeń, w kilkutygodniowych iteracjach (sprintach). Jeden sprint skutkuje realizacją kolejnego elementu projektu. Przy tym każdy wynik prac jest od razu testowany, tak by na pewno był zgodny z potrzebami oraz wymaganiami Klienta.

Członkowie zespołu wykorzystującego metodykę Agile pracują w stale ewoluującym środowisku, dlatego muszą elastycznie dostosowywać się do założeń projektowych i związanych z nimi wyzwań. Ponieważ przez cały czas zachowuje się kontakt z Klientem, w codziennej pracy konieczne są takie narzędzia, jak np. system CRM.

Czym jest Waterfall?

Waterfall (ang. wodospad) to pojęcie, które ponownie jest związane z IT. Stanowi popularny sposób tworzenia oprogramowania, opisany przez Winstona W. Royce’a w 1970 roku, w artykule „Managing the Development of Large Software Systems”. Polega na wykonywaniu podstawowych czynności jako kolejnych, odrębnych faz projektowych. Metodyka nazywana jest przez to kaskadową. Wyróżnia następujące etapy pracy:

  • planowanie systemu – gromadzenie informacji od Klienta, specyfikacja wymagań;
  • analiza systemu – ocena wymagań, a także analiza studium wykonalności;
  • projekt systemu – ustalenie najważniejszych funkcji i cech produktu/usługi;
  • implementacja – właściwy etap pracy, czyli wykonywanie zadania;
  • testowanie – sprawdzanie poszczególnych elementów. Jeśli wykryje się jakieś nieprawidłowości, są usuwane;
  • wdrożenie – przekazanie produktu, które następuje w momencie, gdy spełnia wszystkie wymagania określone na początku;
  • konserwacja – pielęgnacja powstałego produktu, wprowadzanie dodatkowych zmian itp.

Metodyka Waterfall opiera się na sumiennym wypełnianiu raz ustalonego planu, dlatego obejmuje m.in. rygorystyczne przestrzeganie terminów oraz prowadzenie szczegółowej dokumentacji działań, przy której przydaje się np. elektroniczny obieg dokumentów. Uwzględnia także z góry określony budżet, którego nie można przekraczać. Zespół pracujący w ten sposób musi trzymać się sztywnych ram i nie ma zbyt dużego pola do improwizacji.

Kiedy Agile, a kiedy Waterfall?

Metodyka Agile zakłada szybki, elastyczny, dynamiczny proces rozwojowy. Pozwala błyskawicznie znajdować i usuwać ewentualne błędy – podejście iteracyjne sprawia, że zmiany da się wprowadzać na każdym etapie. Ponieważ osobne zadania mogą być przydzielane mniejszych zespołom, prace nie opóźniają się nawet w razie poprawek.

Zwinny model pracy jest idealny w przypadku wydajnych zespołów projektowych, stale współpracujących z Klientami. Najczęściej metodykę tę stosują organizacje, którym zależy na stałym rozwoju i doskonaleniu oferowanych usług, ponieważ cenią sobie informacje zwrotne. Są to zazwyczaj większe przedsiębiorstwa, które mogą pozwolić sobie na bardziej elastyczne podejście.

Metodyka Waterfall z kolei obejmuje zdecydowanie bardziej formalny, sekwencyjny cykl rozwojowy, w którym dużą rolę odgrywa m.in. archiwizacja dokumentów. Dzięki temu proces wykonawczy jest o wiele mniej skomplikowany, a także od początku uzyskuje konkretne finansowanie. Ustalony z góry plan działania zapewnia większą stabilność, dlatego dobrze sprawdza się w przypadku zespołów, które mają niewielkie doświadczenie.

Kaskadowy model pracy dobrze sprawdza się w sytuacji, gdy posiada się stały budżet, a także konieczny jest bardziej przewidywalny harmonogram. W ten sposób można z powodzeniem rozwijać proste, długoterminowe projekty o niskich wymaganiach. Zazwyczaj metodyka Waterfall jest stosowana w firmach, które nie mogą pozwolić sobie na nagłe zmiany i związane z nimi ryzyko. Opcja ta jest też najrozsądniejszym wyjściem, gdy klienci mają ograniczone zasoby, a także nie mogą brać udziału w stałych konsultacjach.

Niezależnie od tego, którą z opisanych metodyk chcesz wdrożyć w swojej firmie, z pewnością przyda Ci się nowoczesny program do zarządzania. Platforma Connecto doskonale sprawdza się zarówno w przypadku stosowania wytycznych charakterystycznych dla Agile, jak i Waterfall. Moduł Projekty pozwala tworzyć przejrzysty harmonogram, kontrolować postępy prac, nadzorować budżet, a także zarządzać całą dokumentacją. Chcesz przekonać się, jak sprawdza się w praktyce? Zadzwoń na numer 32 263 00 00  lub wypełnij formularz w zakładce kontakt!

Najnowsze wpisy

CRM dla marketingu

CRM dla marketingu

Analizy i raporty z asystentem AI

Analizy i raporty z asystentem AI

CRM i AI wszędzie tam, gdzie ich potrzebujesz

CRM i AI wszędzie tam, gdzie ich potrzebujesz

Kategorie

  • Aplikacje mobilne
  • Baza wiedzy
  • Budownictwo i deweloperzy
  • Business Intelligence
  • Case Study
  • Cennik Oprogramowania
  • Connect To Biznes Cafe
  • E-commerce i B2B
  • Fotowoltaika
  • Kadry i płace
  • Konferencja
  • Księgowość
  • O firmie
  • Obieg dokumentów
  • Platforma Connecto
  • Podcast
  • Praca zdalna
  • Produkcja
  • Relacje z klientami – CRM
  • Sprzedaż i dystrybucja
  • System DMS
  • System ERP
  • Video
  • Webinarium
  • Zarządzanie projektem

Related Posts

E-Doręczenia – czym są i od kiedy będą aktywne?

E-Doręczenia – czym są i od kiedy będą aktywne?

Systemy informatyczne w 2025 – na co warto postawić?

Systemy informatyczne w 2025 – na co warto postawić?

Workflow, czyli sprawny przepływ pracy

Workflow, czyli sprawny przepływ pracy

logo_connecto_horizontal_white
[email protected]
32 263 30 65

Biuro w Sosnowcu

32 263 00 00
ul. Mariacka 1 / 5
41-205 Sosnowiec

Biuro w Łodzi

42 715 89 00
ul. Łagiewnicka 54-56
91-463 Łódź

Biuro w Krakowie

577 680 444
ul. Gen. Henryka Kamieńskiego 51
30-644 Kraków
  • Referencje
  • Kariera
  • O nas
  • Kodeks etyczny
  • Polityka plików cookies (EU)

Polityka prywatności | Regulamin

Wszelkie prawa zastrzeżone przez Connecto sp. z o.o. | KRS 0000237462 | NIP 6443243561 | Kapitał zakładowy 55.000,00 PLN
Zarządzaj swoją prywatnością
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Always active
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}